W najbliższą niedzielę, 5 sierpnia br. o godz. 19:00 w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku (ul. 3 maja 19A) wystąpi wybitny pianista jazzowy młodej generacji, Piotr Wyleżoł.
Będzie to kolejny koncert z cyklu „Fortepian w Kościele”, którego intencją jest zebranie środki na odbudowę zabytkowych organów F. R. Dalitza
Piotr Wyleżoł – zdaniem brytyjskiego periodyku „Blues & Soul” to jeden z najbardziej niezwykłych pianistów jazzowych współczesnej Europy. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach i szef klasy fortepianu Akademii w Krakowie. Z orkiestrą symfoniczną grywał już mając 10lat. Podczas studiów grał w zespołach Janusza Muniaka i Jarka Śmietany, a później był filarem formacji słynnego skrzypka, Nigela Kennedy’ego. Współpracował m.in. z Billy Hartem, Edd Schullerem, Tomaszem Stańko, Janem Ptaszynem Wróblewski, Adamem Pierończykiem, Sławkiem Jaskułke, Maciejem Sikałą, Urszulą Dudziak, Ewą Bem. Na swym koncie ma sześć autorskich płyt, a jego ostatni krążek „Human Things” (2018) otworzyła słynny katalog reanimowanej serii „Polish Jazz”.
Organy Fryderyka Rudolfa Dalitza to wyjątkowe dzieło sztuki i cenny zabytek – perła wśród europejskich instrumentów aerofonicznych. Zbudowano je w latach 1765-1767. Wypełniają one cały chór w prezbiterium i mierzą blisko dziewięć metrów szerokości i ponad siedem wysokości. Instrument składał się z siedmiu wież oraz dwunastu płaszczyzn piszczałkowych upakowanych w zachwycający, barkowy prospekt. Organy funkcjonowały do 1943 roku, kiedy to zostały ewakuowane i słuch o nich zaginął. Po wojnie odnaleziono jedynie barokowy prospekt oraz niezbędne elementy konstrukcyjne i dokumentację pozwalającą na odbudowę tego cennego instrumentu.
Friedrich Rudolf Dalitz (1721-1806) pracujący w Gdańsku budowniczy organów. Uczeń i asystent słynnego gdańskiego organmistrza Andreasa Hildebrandta. Zbudował m.in. organy w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku i kościele Św. Ducha w Toruniu oraz instrumenty w Koźlinach, Osicach i Różynach. Maczał też palce w przebudowie słynnych organów w Katedrze Oliwskiej oraz w kościołach Mariackim i św. Trójcy w Gdańsku. Przypisuje mu się skonstruowanie pierwszej hybrydy, będącej połączeniem fortepianu i organów, czego usiłował też dokonać słynny kompozytor Ryszard Wagner.