FORTEPIAN W KOŚCIELE - Kamil Piotrowicz

Fortepian w kościele: Kamil Piotrowicz

W najbliższą niedzielę, 16 września br. o godz. 19:00 w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku (ul. 3 maja 19A – przy Dworcu PKS) wystąpi wyróżniający się pianista jazzowy młodego pokolenia, Kamil Piotrowicz. Będzie to kolejny koncert z cyklu „Fortepian w Kościele”, podczas którego prowadzona jest zbiórka środków na odbudowę przepięknych, pochodzących z 1767 roku, organów Friedricha Rudolpha Dalitza. Dotychczas zebrano już blisko połowę na rozpoczęcie pierwszego etapu tych prac.
FORTEPIAN W KOŚCIELE - Kamil Piotrowicz
Kamil Piotrowicz (ur. 1992) – pianista i kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz słynnego Konserwatorium w Kopenhadze. Laureat wielu festiwali jazzowych, m. in. Jazz Nad Odrą i Przegląd Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Nominowany do nagrody “Fryderyk 2017”. Prowadzi własny sekstet, tworzy duo z Irkiem Wojtczakiem, uczestniczy w projektach: LAWAAI, Plastic Poetry, Minim Experiment, HALVAA, Il Mare Mi Dice Le Cose. Występował m.in. w Danii, Szwecji, Niemczech, Czechach na Węgrzech i Słowacji.

Organy Fryderyka Rudolfa Dalitza to wyjątkowe dzieło sztuki i cenny zabytek – perła wśród europejskich instrumentów aerofonicznych. Zbudowano je w latach 1765-1767. Wypełniają one cały chór w prezbiterium i mierzą blisko dziewięć metrów szerokości i ponad siedem wysokości. Instrument składał się z siedmiu wież oraz dwunastu płaszczyzn piszczałkowych upakowanych w zachwycający, barkowy prospekt. Organy funkcjonowały do 1943 roku, kiedy to zostały ewakuowane i słuch o nich zaginął. Po wojnie odnaleziono jedynie barokowy prospekt oraz niezbędne elementy konstrukcyjne i dokumentację pozwalającą na odbudowę tego cennego instrumentu.

Friedrich Rudolf Dalitz (1721-1806) pracujący w Gdańsku budowniczy organów. Uczeń i asystent słynnego gdańskiego organmistrza Andreasa Hildebrandta. Zbudował m.in. organy w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku i kościele Św. Ducha w Toruniu oraz instrumenty w Koźlinach, Osicach i Różynach. Maczał też palce w przebudowie słynnych organów w Katedrze Oliwskiej oraz w kościołach Mariackim i św. Trójcy w Gdańsku. Przypisuje mu się skonstruowanie pierwszej hybrydy, będącej połączeniem fortepianu i organów, czego usiłował też dokonać słynny kompozytor Ryszard Wagner.