XXXVII edycja Dub Mass, to prawdziwa bomba dla fanów oldschoolowych sound systemów i muzyki roots rock reggae. Stali uczestnicy sesji sound systemowych spod szyldu Dub Mass, którzy znają już zapewne obu naszych gości, wiedzą, że po Oxmanie i Jerrym Lionzie możemy spodziewać się najwyższych lotów selekcji unikalnej muzyki karaibskiej. Czeka nas zatem mistyczna majowa noc pod gołym niebem protokulturowego Patio z autentyczną muzyką sięgającą najgłębszych korzeni, prezentowaną w najlepszych dla niej warunkach, tj. na oryginalnym sound systemie dostarczonym przez Pandadread.
Pierwszy nasz gość, Oxman, to niekwestionowany znawca muzyki karaibskiej, kolekcjoner płyt i selektor związany m.in. z kultowym sklepem płytowym Dub Vendor czy wydawnictwem Soul Jazz z Londynu. W swojej selekcji zapoda nam konkretną lekcję historii, przenosząc nas na karaibskie wyspy lat 70 i 60-tych ubiegłego wieku. Na sound systemach i potańcówkach w gettach królowały wtedy numery w rytmach roots, ska, rocksteady, a dalej nawet jamaican jazz, mento czy calypso. Spodziewać się możemy zatem solidnej muzycznej edukacji i mnóstwa nieznanej muzyki do odkrycia.
Drugiego z gości, brytyjskiego producenta i gitarzystę Jerrego Lionza, zapraszaliśmy do Trójmiasta już trzykrotnie. Za każdym razem, oprócz sympatycznie spędzonego czasu, dostawaliśmy solidną dawkę autorskiej muzyki roots, powstałej we współpracy z topowymi wokalistami jamajskiej i brytyjskiej sceny. Nie możemy doczekać się posłuchania w sound systemowych warunkach nowości ze studia Lionz Den!
Dub Mass XXVIII
Zagrają:
– Jerry Lionz (Lionz Den, Twinkle Brothers, Londyn UK)
– Oxman (Dub Vendor All Stars, Dill-Ox, Soul Jazz, Londyn UK)
– Pandadread Sound System (Trójmiasto PL)
Data: 18.05.2019, sobota
Miejsce: Patio Protokultura, Gdańsk Stocznia, ul. Niterów 29b
Start: 21:00
Wsparcie: 30 zł
JERRY LIONZ to prawdziwy weteran brytyjskiej sceny reggae. Swój pierwszy zespół The Mighty Shades założył we wczesnych latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Grał na gitarze w bandach wielu legend, jak Twinkle Brothers, Horace Andy, Frankie Paul, Dennis Brown, Mykael Rose, Maxi Priest czy Lee Perry. Jego nazwisko widnieje na niezliczonych ilościach albumów, na których udzielał się jako studyjny gitarzysta i basista, czy inżynier dźwięku (a na jeszcze większej ilości płyt, w których nagraniu brał udział, nie ma o nim najmniejszej wzmianki). Aktywny studyjnie i scenicznie jest zresztą z powodzeniem do dziś. Na scenie sound systemowej znany jest także jako producent dubplatów, które komponuje i nagrywa w zaciszu własnego studia w południowym Londynie. Na jego riddimach usłyszeć można wokale The Congos, Barry Brown, Culture, Johny Clarke, Junior Delgado, czy Horace Martin. Te ekskluzywne produkcje grają m.in. Jah Shaka Sound System, Channel One Sound System, Jah Youths Roots Ambassador Sound System, francuski Blackboard Jungle Sound System. W 2016 roku Jerry Lionz pod nazwą Lionz Den uruchomił swój własny label. Debiutancki 10″ singiel z instrumentalnym utworem “Cyan Tan Ya” okazał się bestsellerem, a Dougie Wardrop z Conscious Sounds okrzyknął tę płytę najlepszym rootsowym tjunem 2016 roku.
Eddie ‘OXMAN’ Brydson gra muzykę i nawija do mikrofonu już od dzieciństwa. Wszystko zaczęło się w Południowym Londynie, gdzie młody Oxman gościnnie pojawiał się na sound systemach Soferno B i Untouchables. Od 1976 roku grał już regularnie w soundzie Clouds dowodzonym przez Cala Hi. W 1981 Oxman zbudował swój własny soundsystem Dill-Ox International, specjalizujący się w reggae ale grający również soul, jazz, hip hop, R n B, salsę czy nawet house.
Jednym z sekretów dobrego DJ-a jest dostęp do najnowszych i najlepszych płyt. Ox zawsze był blisko źródła, jakim są sklepy muzyczne – najpierw pracował dla Larry’ego Lawrence’a w jego sklepie z płytami „Round Two”, a następnie dla Mad Professor’a w jego sklepie i labelu „Ariva”. Obecnie można go spotkać za ladą legendarnego „Dub Vendor”, od ponad dziesięciu lat jest stałym członkiem kolektywu. Selekcję Oxmana można usłyszeć również na falach eteru. Zaangażowany był się w takie radiowe akcje, jak: Quest FM, Passion, Lightning and Vibes. Często grywał w Kiss FM u boku Davida Rodigana oraz tworzył regularne audycje w Choice FM wspólnie z Daddy Ernie’m i Manasseh’em. Swoją autorską audycję prowadzi aktualnie na falach londyńskiego @Soho Radio. Oxman jako selektor i MC regularnie występuje u boku Soul Jazz Sound System, z którymi zjeździł całą Europę i odbył tourne po Australii. Jako wybitny znawca muzyki karaibskiej, konstruował kompilacyjne wydawnictwa firmowane przez wytwórnie Soul Jazz i Pressure Sounds. Jest również odpowiedzialny za zawartość części edycji legendarnej serii „Reggae Hits” wydawanej przez Jet Stars. Ox jest również producentem, autorem piosenek i wydawcą. W katalogu jego labelu Dill-Ox Inta znajdują się tacy brytyjscy i jamajscy artyści, jak Sizzla, Al Campbell, Natural Black, Rasheeda, Chezidek, Roger Robin, Janetlee Davis, Torch, Prince Malachi, Mark Wonder, Daville i inni.
Pandadread Sound System od ponad dekady stanowia główną siłę napędową sceny dubowej na Pomorzu, a ich regularne imprezy w Trójmieście zawsze gromadzą setki ludzi. Podstawowym składem osobowym Pandadread Sound System są bratrat i DHS. Razem tworzą klasyczny dla sound systemów duet – selektor/operator i deejay. bratrat odpowiedzialny jest za brzmienie systemu, dźwiękowe efekty specjalne oraz selekcję muzyki, DHS natomiast „ujeżdża” instrumentalne wersje numerów i dba o kontakt z publicznością przy pomocy mikrofonu. Po latach grania po klubach, w 2009 roku po raz pierwszy zagrali na własnym, mozolnie konstruowanym sound systemie. Muzyka, którą można usłyszeć na sesjach z udziałem Pandadread Sound System to przekrój muzyki jamajskiej od lat 70- tych do 90-tych ubiegłego wieku oraz jej współczesne, taneczne, elektroniczne mutacje, głównie z Wielkiej Brytanii i Europy. Ich ulubionym nośnikiem dźwięku jest nieśmiertelna płyta winylowa. Pandadread Sound System w latach 2006 – 2010 byli rezydentami sopockiej Papryki, gdzie w ramach autorskiego cyklu Dub_Sesja integrowali trójmiejskie środowisko skupione wokół muzyki wywodzącej się z Karaibów. Od 2010 roku są gospodarzami cyklicznych sesji sound systemowych Dub Mass, od 2013 współorganizują cykl Dub Club Trójmiasto. Realizując bliską im ideę D.I.Y. (zrób to sam), samodzielnie i niezależnie od zewnętrznych subsydiów zorganizowali dotychczas setki imprez, koncertów i sesji sound systemowych, aktywnie promując swoją muzykę i współpracujących z nimi artystów. W grudniu 2017 roku, we współpracy z londyńskim studio Lionz Den i dystrybutorem Tribe84 Records, ukazał się winylowy singiel z labelem Pandadread. Dzięki wytrwałej pracy, licznym kooperacjom i wysokiej jakości organizowanych przez siebie wydarzeń, są już dobrze rozpoznawalni w środowisku. Owocuje to wieloma zaproszeniami na występy w Polsce, a także za granicą.