Trzecia edycja Przeglądu Teatru dla Młodzieży CO NOWEGO?

Jak włączać młodzież w działania teatralne? Jak współtworzyć teatr z młodzieżą, żeby ją naprawdę angażował i rozwijał? Od 29 listopada do 2 grudnia podczas przeglądu CO NOWEGO? w Teatrze Miniatura będzie można się przekonać, oglądając spektakle polskie i zagraniczne oraz uczestnicząc w panelach z artystami i specjalistami teatru.

Trzecia edycja organizowanego przez Miniaturę przeglądu dedykowana jest teatrowi partycypacyjnemu dla młodzieży. Od pierwszej edycji CO NOWEGO? twórczość dla młodzieży była ważnym elementem programu oraz dyskusji panelowych. Teatr partycypacyjny wydaje się idealną metodą angażowania młodzieży w działania teatralne, dzięki niej teatr jest w stanie zainteresować nastolatków.

Podczas tegorocznej edycji CO NOWEGO? gościem specjalnym będzie Theater Strahl z Berlina ze spektaklem „Wojna. Wyobraź sobie, że byłaby tutaj”, który jest adaptacją książki duńskiej pisarki Janne Teller. To poruszający eksperyment myślowy – co jeśli wojna nie byłaby gdzieś tam, ale tutaj, w Europie? Upadł system demokratyczny, a władzę przejęły faszystowskie dyktatury. Zostawiasz wszystko i uciekasz. W egipskim obozie uchodźczym starasz się zacząć nowe życie ze swoją rodziną. Ale skoro nie masz wizy, nie możesz iść do szkoły, uczyć się arabskiego ani dostać pracy. Jesteś outsiderem i tęsknisz za domem. Ale gdzie jest dom?

Dwa kolejne spektakle przeglądu to laureaci pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu The Best OFF. Główną nagrodę zdobył monodram Magdaleny Drab, aktorki Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy zatytułowany „Curko moja, ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”. Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Aktorka staje się muzykiem, który przy gramofonie poruszającym wielobarwny teatr cieni odgrywa szum galerii, rozmowy oglądających oraz kolejne obrazy malarki. W drugim spektaklu – „Gwoli jakiejś tajemnicy” – młodzież zainspirowana twórczością Gombrowicza opowiada o przejściu z dzieciństwa w dorosłość. Teatr Tetraedr działa w Raciborzu i jest najmłodszą grupą biorącą udział w konkursie The Best OFF.

W ramach przeglądu Teatr Miniatura pokaże „Bunt” na podstawie powieści Władysława Reymonta, polski „Folwark zwierzęcy”, opowiadający o buncie zwierząt przeciwko ludziom, oraz „Pana Trenera” Wojciecha Tremiszewskiego, znanego trójmiejskiego improwizatora i kabareciarza, w roli trenera Rafała Wąsika, który darzy futbol miłością ogromną, ale nie do końca odwzajemnioną.

Jak zawsze ważną częścią programu przeglądu są rozmowy z ekspertami pogłębiające refleksję na temat teatru dla młodzieży oraz jego sytuacji w Polsce i za granicą. Tym razem odbędą się dwa panele: „Młodzież w teatrze = młodzież na scenie?” z udziałem Doroty Buchwald, dyrektorki Instytutu Teatralnego, Romualda Wiczy-Pokojskiego, dyrektora Teatru Miniatura, Wolfganga Stüßela, dyrektora artystycznego Theater Strahl Berlin i Marzenny Wiśniewskiej z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz „Jak tworzyć teatr dla młodzieży?” z udziałem Julii Kawki, niemieckiej pedagożki teatralnej, Grażyny Tabor, instruktorki teatralnej do 25 lat prowadzącej młodzieżowy teatr Tetraedr, Marka Kościółka, założyciela i prowadzącego nagradzany młodzieżowy teatr Krzyk z Maszewa oraz Agnieszki Grewling-Stolc, pedagożki teatralnej Miniatury. Panele będą transmitowane na żywo na stronie Teatru Miniatura. Przed drugim panelem można będzie obejrzeć nagrania z pierwszego etapu przeglądu w sierpniu 2018 roku, kiedy odbyły się warsztaty teatru partycypacyjnego dla młodzieży „Trzy grosze. Młodzież się wtrąca”. Młodzież stworzyła trzy etiudy, dzieląc się tym, co ma do powiedzenia o sobie i świecie.

Przegląd CO NOWEGO? został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Bilety na spektakle w cenie od 10 do 30 zł można nabyć w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu lub na stronie www.interticket.pl. Na panele i pokaz nagrań etiud „Trzy grosze. Młodzież się wtrąca” wstęp wolny.

Bilety | dostępne w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16, Gdańsk-Wrzeszcz lub online na stronie interticket.pl

„Bunt”, „Wojna” | 24 zł normalny, 20 zł ulgowy, 17 zł grupowy

„Pan Trener” | 30 zł normalny, 25 zł ulgowy

„Curko moja, ogłoś to”, „Gwoli jakiejś tajemnicy” | 10 zł

Panele, pokaz nagrań etiud „Trzy grosze. Młodzież się wtrąca” | wstęp wolny.

Rezerwacja | 58 341 94 83 lub +48 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

Program przeglądu CO NOWEGO?

SPEKTAKLE

29 listopada 2018 (czwartek), 19.00, 30 listopada 2018 (piątek), 10.00 | Duża Scena

Miejski Teatr Miniatura

BUNT | reżyseria: Jakub Roszkowski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o buncie, ale baliście się zapytać… Bunt to ostatnia – wydana 21 lat przed Folwarkiem zwierzęcym George’a Orwella – powieść polskiego noblisty Władysława Reymonta, która opowiada o buncie zwierząt przeciwko ludziom. W PRL-u zakazana, dziś bardzo mało znana. Szkoda. Oddajmy głos zwierzętom. Może powiedzą nam więcej niż ludzie…

30 listopada 2018 (piątek), 18.00 | Sala Prób

Monodram Wojciecha Tremiszewskiego

PAN TRENER | reżyseria: Jakub Ehrlich

Piłka nożna to sport nabierający charakteru religii, porywający tłumy i angażujący wielkie pieniądze. Tymczasem z dala od Camp Nou, a nawet i stadionu Cracovii czy innego Piasta Gliwice, toczy się gra o zupełnie inną stawkę… Pan Trener to opowieść o piłce prowincjonalnej i nietransmitowanej. O trenerze Rafale Wąsiku, dla którego futbol jest wszystkim. I nic to, że Wąsik trenuje V-ligowy Ajax Mściszewice, że za swoją pracę pobiera honorarium w postaci świeżych jajek i wiader z tynkiem czy że żona ma dosyć jego jednoosobowych narad taktycznych w garażu – on kocha, po prostu kocha piłkę nożną, a każdy mecz jest dla niego ważniejszy niż narodziny dziecka. Nawet własnego. I choćby cały świat i tabela ligowa mówiły mu, że ta miłość do futbolu jest nieodwzajemniona, on nie jest w stanie jej porzucić. Może to toksyczny związek i pewny przepis na zmarnowanie sobie życia. A może Wąsik ma więcej rozumu, niż ktokolwiek w gminie przypuszcza. 

30 listopada 2018 (piątek), 19.30 | Scena Kameralna

Monodram Magdaleny Drab (Legnica)

CURKO MOJA, OGŁOŚ TO. RYTMIZOWANY BIULETYN Z WYSTAWY MARII WNĘK | muzyka i konsultacja reżyserska: Albert Pyśk

Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Aktorka przyjmuje rolę muzyka, który przy gramofonie poruszającym wielobarwny teatr cieni odgrywa szum galerii, rozmowy oglądających oraz kolejne obrazy malarki. Dzieła plastyczne zostają przełożone na utwory muzyczne, a Maria Wnęk przemawia ze swoich rewersów w niegramatycznych, dziecinnych monologach pisanych z potrzeby, z chęci podzielenia się bólem czy przeżyciem religijnym. Spektakl mierzy się z problemem autentyzmu emocji i formalizacji relacji społecznych. Magdalena Drab jest aktorką i autorką sztuk, finalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2017, za monodram „Curko moja..” otrzymała główną nagrodę konkursu The Best OFF.

1 grudnia 2018 (sobota), 17.30 | Duża Scena

Theater Strahl Berlin (Niemcy)

WOJNA. WYOBRAŹ SOBIE, ŻE BYŁABY TUTAJ | reżyseria: Anna Vera Kelle

A co jeśli była wojna – nie gdzieś daleko, ale tutaj, w Europie. Upadł system demokratyczny, a władzę przejęły faszystowskie dyktatury. Zostawiasz wszystko i uciekasz. W egipskim obozie uchodźczym starasz się zacząć nowe życie ze swoją rodziną. Ale skoro nie masz wizy, nie możesz iść do szkoły, uczyć się arabskiego ani dostać pracy. Jesteś outsiderem i tęsknisz za domem. Ale gdzie jest dom? „Myśl o tym, że twoje własne życie miałoby się zamienić w egzystencję uchodźcy przypomina trochę wyobrażanie sobie życia na Marsie” – pisze duńska pisarka Janne Teller w epilogu do książki „Wojna. A co jeśli”. Młoda reżyserka Anna Vera Kelle zaadaptowała ten wyjątkowy eksperyment myślowy na scenę. Z aktorami i artystami sztuk wizualnych stworzyła doświadczenie teatralne, które pozwala publiczności zrozumieć życie uchodźcy. Jednocześnie dotyka tematów szacunku, empatii oraz woli jednostek, społeczeństw i pokoleń, aby zrobić krok w swoim kierunku.

2 grudnia 2018 (niedziela), 17.00 | Duża Scena

Tetraedr (Racibórz)

GWOLI JAKIEJŚ TAJEMNICY | reżyseria: Grażyna Tabor

Młodzi aktorzy mierzą się z wymagającym przewodnikiem, jakim jest Gombrowicz, po świecie natury człowieka – pokrętnej, pełnej pozorów, fałszu, cynizmu, ze skłonnością do prowadzenia gier. W świecie „pachnącym wrzosem i miętą, a jednak dziwnie nieprzekonywującym”. Aktorzy zmagają się ze sprzecznymi uczuciami i konceptami – oczarowania i niezrozumienia, hierarchii wyższości i niższości, rasy i wiary, stanu wyobcowania i pragnienia przynależności. Przez taki tygiel przeprowadzony jest młody, dojrzewający człowiek, pełen ufności i szlachetnych pobudek. Spektakl to opowieść inicjacyjna o wyjściu z dzieciństwa. Tetraedr jest najmłodszym zespołem laureatem konkursu The Best OFF.

2 grudnia 2018 (niedziela), 18.15 | Scena Kameralna

Miejski Teatr Miniatura

Pokaz nagrania etiud TRZY GROSZE. MŁODZIEŻ SIĘ WTRĄCA

Czy przez teatr można wyrażać swoje poglądy? Czy może być miejscem ważnych dyskusji? A nawet – czy może zmieniać świat? Przez półtora tygodnia grupa młodzieży pracowała nad trzema etiudami pod opieką doświadczonych instruktorek teatralnych: Agnieszki Grewling-Stolc z Polski i Julii Kawki z Niemiec. Zobaczcie, co mają do powiedzenia o sobie i świecie. 

PANELE DYSKUSYJNE

1 grudnia 2018 (sobota), 19.30 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

MŁODZIEŻ W TEATRZE = MŁODZIEŻ NA SCENIE?

Rozmowa z udziałem Doroty Buchwald (dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego), Romualda Wiczy-Pokojskiego (dyrektora Teatru Miniatura), Wolfganga Stüßela (dyrektora Theater Strahl Berlin). Prowadzenie: Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)

2 grudnia 2018 (niedziela), 19.30 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

JAK TWORZYĆ TEATR Z MŁODZIEŻĄ?

Rozmowa z udziałem Julii Kawki (pedagożki teatralnej z Niemiec), Grażyny Tabor (prowadzącej od 25 lat młodzieżowy teatr Tetraedr) i Marka Kościółka (prowadzącego młodzieżowy Teatr Krzyk z Maszewa). Prowadzenie: Agnieszka Grewling-Stolc (pedagożka teatralna Teatru Miniatura)

Uwaga! Panele dyskusyjne będą transmitowane na żywo w Internecie na stronie Teatru Miniatura.

Informacje o panelistach

Dorota Buchwald

teatrolożka, praktyczka i teoretyczka dokumentowania teatru, redaktorka wydawnictw teatralnych i książek, autorka tekstów o teatrze i rozmów drukowanych w „Antenie”, „Teatrze”, „Dialogu”, „Notatniku Teatralnym” i „Pamiętniku Teatralnym”, pomysłodawczyni i redaktorka elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego, członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2014 roku dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Agnieszka Grewling-Stolc

Kierowniczka Działu Marketingu w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Prezeska działającego przy teatrze Stowarzyszenia Kulturalno-Edukacyjnego MOST, zajmującego się edukacją teatralną dzieci i młodzieży. W latach 2000–2010 była nauczycielką w Pałacu Młodzieży w Gdańsku i w XIX LO w Gdańsku, a w latach 2005–2008 koordynowała Gdański Program Edukacji Kulturalnej. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu „Bliżej Teatru” organizowanego przez Towarzystwo Kultury Teatralnej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji.

Julia Kawka

Urodziła się w Niemczech, studiowała językoznawstwo i literaturę w Kolonii oraz Berlinie. Pierwsze doświadczenia teatralne zdobywała m. in. w Deutsches Schauspielhaus Hamburg. Pracuje w teatrze Das Letzte Kleinod jako asystentka reżysera, brała również udział w realizacji spektaklu „Flucht – Ucieczka” w koprodukcji z Teatrem Gdynia Główna. Warsztaty z młodzieżą prowadziła w Niemczech i Kigomie w Tanzanii.

Marek Kościółek

Reżyser, aktor, społecznik, politolog i pedagog. Ukończył Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice, podyplomowe studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. W 2002 roku założył Teatr Krzyk w Maszewie. Organizuje ogólnopolskie festiwale teatralne oraz współtworzy międzynarodowe akcje społeczno-kulturalne. Współpracuje z artystami niezależnymi z Niemiec, Ukrainy, Albanii, Norwegii, Włoch, Hiszpanii Azerbejdżanu, Rosji i Białorusi. Od 2002 roku prowadzi warsztaty teatralne w Polsce i Europie. Zdobył wiele nagród i wyróżnień na kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwalach oraz otrzymał nagrody w dziedzinie teatru alternatywnego.

Wolfgang Stüßel

Aktor, reżyser, dyrektor artystyczny Theater Strahl w Berlinie.

Grażyna Tabor

Pedagożka, reżyserka teatralna, aktorka A3Teatru, założycielka teatru Tetraedr, trenerka, coach, performerka. Realizatorka ok. 35 spektakli teatralnych, uczestniczka, liderka i realizatorka wielu międzynarodowych projektów artystycznych. Stypendystka MKiDN w dziedzinie „teatr” w 2012 roku. Otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta w dziedzinie teatru oraz nagrodę Mieszko Starosty Raciborskiego w dziedzinie kultury.

Romuald Wicza-Pokojski

Reżyser, dramaturg, dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatru Miniatura, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W Miniaturze zrealizował spektakl „Baltic. Pies na krze”, „Brzydkie kaczątko” nagrodzone na Harmony World Puppet Carnival w Bangkoku w 2014 roku oraz „Bajki robotów”.

Marzenna Wiśniewska

Teatrolożka, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Zakład Dramatu i Teatru). W latach 2001-2011 kierowniczka literacka Teatru Baj Pomorski w Toruniu. Zainteresowania badawcze: współczesny teatr i performanse kulturowe, estetyka teatru lalek, teatr i dramat dla dzieci i młodzieży, pedagogika teatru, animacja i zarządzanie w kulturze. Jest współredaktorką książek, m.in.: Teatr wśród mediów (red z: A. Duda, B. Oleszek, Toruń 2015); Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży (red. z M. Wróblewski, Toruń 2016), autorką artykułów naukowych, esejów i recenzji drukowanych na łamach „Teatru Lalek”, „Teatru” i innych pism oraz monografii zbiorowych. Animatorka projektów teatralnych i warsztatów (m.in. sześć edycji Lata w teatrze w Teatrze Baj Pomorski, “Wyzwanie: teatr!” w Teatrze im. W. Horzycy, warsztaty i spektakle Fundacji Pro Theatro oraz Stowarzyszenia „Jestem”). Od 2016 r. jest kierowniczką naukową i kuratorką wydarzeń realizowanych w ramach projektu „Dorman. Archiwum Otwarte” prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego. Jest członkiem kolegium redakcyjnego pisma „Teatr Lalek”.